Kahoot bemutatása-Juhász Tamás2
A Kahoot egy internetes alkalmazás, amely a https://kahoot.com/schools-u/ weboldalon érhető el. A weboldalra tanárként és tanulóként is lehet regisztrálni, előbbieknek ez elkerülhetetlen, ha feladatokat akarnak összeállítani diákjaik számára, utóbbiaknak elegendő a https://kahoot.it/ weboldalt megnyitnia, majd a megjelenő oldalon a „GAME PIN” mezőbe a tanár által megadott kódot begépelnie!
REGISZTRÁCIÓ menete:
A regisztráció a https://create.kahoot.it/auth/register weboldalon történik! Itt négy fajta fióktípus regisztrációs lehetőségét nyújtja a rendszer számunkra. A lehetőségek az alábbiak: Teacher – Tanár; Student – Diák; Personal – Személyes (egyéni használat); Professional – Mester felhasználó (nem ajánlott, a tartalmak csak előfizetéssel érhetőek el!). A regisztráció email-cím megadásával (EMAIL-mező) és jelszó megadásával (PASSWORD-mező) kitöltésével történik minden esetben!
Az alábbiakban a tanár és tanuló regisztráció menetét fogom bemutatni, a többi opciót irrelevánsnak tartom részletezni!
Amennyiben a Teacher (Tanár) opciót választjuk az oldal további lehetőséget kínál nekünk arra, hogy kiválasszuk milyen iskolatípus tanárjaként szeretnénk regisztrálni, ezek az alábbiak: School (általános és középiskolák); Higher Education (felsőoktatás); School Administration (iskolai adminisztráció); Business (üzleti iskola); Other (egyéb, az előbbiekben meg nem nevezett kategória esetén). A számunkra releváns opció kiválasztása után a rendszer a regisztrációs felületre továbbít, ahol a regisztráció email-cím megadásával (EMAIL-mező) és jelszó megadásával (PASSWORD-mező) történik!
Amennyiben a Student (Diák) opciót választjuk a rendszer továbbít minket egy olyan felületre, ahol a tanulók születési adatait kell megadnunk, ez hónap-nap-év formában történik (month-day-year). A dátum megadását követően egy olyan felületre érkezünk, ahol egy felhasználónevet (username) kell megadnunk, itt érdemes a gyerek nevét az alábbi módon megadni: keresztnév-vezetéknév-születési év, például: kovacsbela2005 (figyeljünk arra, hogy ékezetet nem használunk!). A felhasználónév megadását követően az oldal arra a felületre irányít, ahol a regisztráció email-cím megadásával (EMAIL-mező) és jelszó megadásával (PASSWORD-mező) történik!
A regisztrációt követően a https://kahoot.com/business-u/ weboldalon, a felület jobb felső sarkában található „LOG IN” fülre kattintva tudunk bejelentkezni az oldalra!
TANÁROKNAK:
A regisztrációt követően a https://kahoot.com/business-u/ oldalon tudunk bejelentkezni az oldalra! A továbbiakban a tanárok számára lényeges funkciókat fogom részletezni, melyek a kvíz generálását, kvíz megosztását, a kitöltött kvízek visszajelzését fogják lefedni!
Kvíz létrehozása:
- Miután beléptünk az oldalra a jobb felső sarokban található „CREATE” (kék alapon fehér írás) fülre kattintunk!
- Ezután a megjelenő ablakban a „NEW KAHOOT” pontot választjuk!
- Miután kiválasztottuk a „NEW KAHOOT” pontot megjelenik a szerkesztő panel!
- A szerkesztő panel bal oldalán tudunk új kérdéseket létrehozni az „ADD QUESTION” füllel!
- Ha rákattintunk az „ADD QUESTION” fülre felugrik egy oldal, ahol kiválaszthatjuk milyen fajta kérdést szeretnénk, két fajta típus érhető el ingyen, ezek a „QUIZ” és „TRUE OR FALSE” fülek!
- A „QUIZ” fület választva egy többválaszos (több válasz közül kell a jót kiválasztani) kérdést hozhatunk létre!
- A „TRUE OR FALSE” fülre kattintva igaz-hamis kérdést (el kell dönteni, hogy az állítás igaz vagy hamis) hozhatunk létre!
- Miután kiválasztottuk melyik kérdés típust szeretnénk létrehozni az oldal közepén található felületet fogjuk használni!
- Az oldal közepe táján, egy téglalapban a „Start typing your question here” üzenetet láthatjuk, ide kell beírnunk a kérdést!
- Miután beírtuk a kérdést, tölthetünk fel képeket a kérdéshez, ezt a kérdés alatt található „Drag and drop image from your computer” mezőben tehetjük meg, ahol a középső „Upload image” fület kell választanunk, majd a számítógépre lementett képet feltöltenünk!
- A képfeltöltés mező alatt a válaszlehetőségeket lehet megadni, ez kvíz esetében négy (három rossz és egy jó)! A válaszokat a téglalapokba kell begépelnünk, miután ez megtörtént, a helyes választ a téglalapban (begépelés után) a válasz után megjelenő kör kipipálásával kell jeleznünk!
- „TRUE OR FALSE” esetén az állítás begépelése után a fentebb leírtaknak megfelelően képet is tölthetünk fel, a válaszoknál azonban a True (igaz) és False (hamis) már eleve adott lesz, itt csak ki kell választanunk a helyes választ, szintén a téglalapban található kör bepipálásával!
- További kérdések hozzáadása és szerkesztése a fentebb említett módon lehetséges!
- A jobb oldalon található panelen a kérdés megválaszolására rendelkezésre álló időt (Time limit), a kérdés pontszámát (Points) és a válaszlehetőségeket (Answer option) állíthatjuk!
- Az idő esetén érdemes mérlegelnünk a kérdés nehézségét, az esetlegesen szükséges gondolkodási időt (second-másodperc; minute-perc)!
- A kérdések pontszámát a „Standard” (hagyományos), vagy „No points” (nincs pontszám) opcióban érdemes megadnunk!
- Standard (hagyományos) – a gép által a helyes kérdésre adott pontszám!
- No points (nincs pontszám) – a tanulók a válaszokért nem kapnak pontszámot!
- A kvíz elkészítését követően a jobb felső sarokban található „DONE” (zöld alapon fehér írás) fülre kattintva tudjuk befejezni!
- Ezután a felugró ablakban meg kell adnunk a kvíz címét a „Title” felirat alatt található téglalapba!
- A kahoothoz leírást is adhatunk a „Description” felirat alatt található téglalapban (opcionális)!
- Ezután a „CONTINUE” (zöld alapon fehér írás) fülre kattintva befejezhetjük a kvíz elkészítését, majd az ezután felugró ablakban ismét a „DONE” (zöld alapon fehér írás) fület kell választanunk!
- A rendszer a fent leírtak elvégzése után a „My Kahoots” (saját kahootok) fülre fog irányítani! Itt megtalálhatjuk a generált kahootot, és az összes többit, amelyet már csináltunk!
Kvíz megosztása:
- A kvíz megosztásának egyik formája a „TEACH”, másik az „ASSIGNMENT”.
- A „TEACH” történhet „CLASSIC” (egyéni) és „TEAM” (csapat) formájában!
- A megosztás menete „CLASSIC” és „TEAM” formában:
- A főoldalon a középső panelen a „KAHOOTS” fület választjuk, amely átirányt minket a létrehozott kahootjainkhoz!
- Ezután a kahootok listájából kiválasztjuk a számunkra relevánsat, majd a téglalap jobb alsó sarkában található „PLAY” (játszani, zöld alapon fehér írás) fülre kattintunk.
- Ezután felugrik egy ablak, ahol kiválaszthatjuk, hogy „TEACH” vagy „ASSIGN” formában szeretnénk megosztani a kahootot!
- Amennyiben a „TEACH” módot választottuk egy új felületre továbbít minket a rendszer, ahol kiválaszthatjuk, hogy „CLASSIC” (egyéni) vagy „TEAM” (csoportos) módot szeretnénk!
- Amennyiben lentebb görgetünk a beállítások panel fog látszani, itt érdemes az alábbiakat bekapcsolnunk:
- Show question and answer on player devices – láthatóvá teszi a kérdéseket a diákok számára. (amennyiben ezt nem akarjuk, akkor a kérdéseket magunknak kell kivetítenünk, online formában képernyőmegosztással, jelenléti formában az interaktív táblán, vagy kivetítőn).
- Randomize order of questions – a kérdések sorrendjét összekeveri!
- Randomize order of answers – a válaszokat összekeveri!
- A többi opciót „OFF” módban érdemes hagynunk!
4. Ezután visszatekerünk a lap tetejére majd kiválasztjuk a „CLASSIC” módot, innen a rendszer egy kódot fog létrehozni, amit a diákoknak kell megadnunk!
5. A diákok a kóddal a https://kahoot.it/ oldalon tudnak belépni a kvízbe, a kód beírása után egy „NICKNAME” (játékosnevet) kell megadniuk, itt hívjuk fel a diákok figyelmét, hogy saját nevüket adják meg, így azonosíthatóak! (például: Kovács Béla).
6. A tanár az oldalon látni fogja kik csatlakoztak be, amennyiben nem megfelelő névvel csatlakozott be valaki, akkor a tanár a névre kattintva kitiltja a rendszerből, és csak új név megadása esetén léphet be a tanuló!
7. A kvíz kitöltése során érdemes egy térben lennünk a diákokkal, ha a teszt súlyozásra kerül kizárhatjuk a csalás lehetőségét!
8. Ha minden diák becsatlakozott, a START gombra kattintva elindíthatjuk a kvízt!
9. A kvíz innentől kezdve elkezdődött, a tanár a kérdéseket maga viszi tovább, a jobb felső részen található NEXT gombbal, ha minden diák válaszolt!
10. A kérdések után láthatunk egy aktuális állást a diákok között, itt szintén a „NEXT” gombra kell kattintanunk! (ez így ismétlődik az utolsó kérdésig).
11. Az utolsó kérdés után a rendszer egy rangsort állít fel a három legjobb diák között!
A kvíz visszajelzése:
- Amennyiben a tanulók eredményeit szeretnénk megtekinteni a főoldalon található középső sáv, „REPORTS” (visszajelzés) fület kell választanunk!
- Ezen az oldalon a tanulók által kitöltött kvízeket, azok eredményeit nézhetjük vissza!
- A „REPORTS” oldalon az általunk megtekinteni kívánt kvízre kell kattintanunk!
- A kvíz megnyitása után egy összesítő oldalra hoz minket a rendszer, ahol az alábbiakat láthatjuk:
- Difficult questions – nehéz kérdések: itt a tanulóknak legnagyobb gondot okozó kérdés(eket) láthatjuk!
- Need help – segítségre van szükség: azok a tanulók, akik a legtöbb kérdést rontották el!
- Didn’t finish – nem fejezte be: azok a tanulók, akik a kérdéseket nem fejezték be, nevükre kattintva láthatjuk melyek voltak azok a kérdések!
- A „PLAYERS” fület választva a tanulók százalékos eredményét láthatjuk!
- A „QUESTIONS” fület választva a kérdések százalékos eredményét láthatjuk!
„TEAM” mód választása esetén:
- A „TEAM” mód előtt a fent leírtak érvényesek az V. pontban leírtakig!
- Team mód esetén a már előre kialakított csapatok vezetőit kell megbíznunk az oldalra való belépéssel!
- A belépés ugyan úgy, kóddal, a https://kahoot.it/ oldalon történik!
- A kód beírása után a csoportok vezetőinek egy csapatnevet kell megadniuk, majd ezután a csapat tagjainak a neveit!
- A tanár itt szintén látja a csoportok neveit és azok tagjait!
- A csapatok megalakulása után a fent leírtaknak megfelelően történik a kvíz menete, a visszajelzés megtekintése!
„ASSIGN” mód esetében:
- A kahoot megosztása „ASSIGN” mód esetén hasonlóan történik a „TEACH” módhoz
- A kahoot listából kiválasztva a kahootot a „PLAY” (zöld alapon fehér írásra) fülre kattintva a felugró ablakban az ASSIGN módot választjuk!
- A mód kiválasztása után felugrik egy panel, ahol a határidőt, és kvíz opcióit tudjuk megadni!
- A határidő megadása DATE (nap-dátum-hónap) és TIME (óra AM-délelőtt, PM-délután történik). Például: Monday 15 March, 1:00 PM = Március 15. Hétfő, 13:00 óráig!
- A dátum beállítása alatt a Question Timer (időkorlát) és Randomize answer (válasz megkeverése) érdemes jóváhagynunk! A többit hagyjuk kikapcsolva!
- Ezután a „CREATE” (létrehoz) fület váalszta megtörténik az „ASSIGNMENT” (beadandó) létrehozása!
- A megosztása linken keresztül vagy a már megszokott kódon keresztül is történhet!
- A link és kód elérhetősége a ’CREATE” fül kiválasztása után, a megjelenő oldalon „INVITE MORE PLAYERS” téglalapban található!
- Innen a linket vagy kódot kimásolva a tanulók a már megszokott oldalon tudnak belépni a kóddal!
- Ügyeljünk, hogy a tanuló saját nevét írja be! (hívjuk fel rá figyelmét)
- A visszajelzés a fent leírtaknak megfelelően történik a „REPORTS” fül alatt, itt az „ASSIGN” módot a téglalapban egy „CHALLENGE” felírat jelzi.
- Visszajelzés megtekintésénél minden esetben a dátumra is hagyatkozhatunk! (melyik csoporttal, mikor töltettük ki).
Javaslatok:
- A kahootot a diákok felügyelete mellett használjuk (kizárható a csalás)!
- Az „Assign” módot nem javaslom, a diákok kevésbé ellenőrizhetőek, a kvízt helyettük más is kitöltheti, hiszen a link megosztható!
- A diákok regisztrációját nem javaslom, ha csak nem kapnak olyan feladatot, ahol kahootot kell készíteniük!
- Mindig hívjuk fel a diákok figyelmét arra, hogy saját nevüket adják meg, ne becenevet, játékos neveket!
- Csoportmunka esetén határozzuk meg a csapatokat előre, a kvízre való belépés után ellenőrizzük a csapatok nevét, valamint a csapat tagjait (mindenki szerepel-e a névsorban)!
- A diákokat ellenőrizzük az oldal használata során, ugyanis fizetős tartalmak találhatóak az oldalon!
- A fizetős tartalmakat egy sárga korona jelöli, vagy ha egy olyan funkciót választunk, akkor az „Updrage now” felirat jelenik meg! Minden esetben kapcsoljuk ki ezeket!
- A fentebb leírtaknak megfelelően főként a „CLASSIC” (egyéni) megosztási módot javaslom (egyén tudása mérhető)!
Az oldalra történő regisztrációt a tanároknak javaslom, hiszen így tudnak kvízeket létrehozni és a már kitöltött kvízek eredményeit megtekinteni! Az oldalt egy-egy témakör kisebb témáinak feldolgozására ajánlom, ezek lehetnek definíciók, történelem esetében évszámok, matematika esetében képletek stb… A kvíz dolgozatként való használatát abban az esetben ajánlom, amennyiben a csalás lehetősége a legminimálisabbra korlátozódik (megfelelő felügyelet)! Az oldal remek lehetőséget ad arra, hogy felmérjük a diákok tudását egy-egy témában, azonban ez leginkább az adatok ismeretére vonatkozik, az összefüggések megértése nem mérhető! Számomra az oldal nagyon megnyerő, az ingyenes funkciókkal is megfelelő kvízeket hozhatunk létre, a vizuális tanulást is elő tudjuk segíteni vele, valamint játékos formában tudjuk a diákokkal megismertetni az adott témát!
Eredményes kahoot készítést és játékos tanulást! Amennyiben bármilyen további kérdésük van, vagy segítségre van szükségük bátran keressenek a verner.ferenc2001@gmail.com email-címen.
Kahoot használata (pdf dokumentum).